8 Nisan 2016 Cuma

Rudolf M. Schindler:Amerikan Geleneğinin Keşfi (Marco De Michelis'in makalesinin özeti)

Henry Russell  Hitchcock, Schindler'in mimarlığının keyfi ve kaba bir etki ortaya koyduğunu söyler.Fakat Schindler'de yoğun bir canlılık göze batar.Schindlerin tasarladığı modern sanat müzesi uluslararası üslubun özelliklerini taşımadığı için eleştirilmiştir.Schindler buna cevap olarak kendi mimarlığının herhangi bir üsluba indirgenemeyeceğini belirtir.Schindler ''ben stilist,fonksiyonalist veya sloganist değilim.'' der.Onun fikirleri Semper'in teorilerine ve Wagner'in öğretilerine dayanır.Ona göre batı mimarlığını belirleyen unsur konstrüksiyon sorunlarının çözümüdür.İki amaç vardır: 1.yapının stabilitesini sağlamak 2.yapı malzemesine plastik bir form vermek.
Schindler'e göre modern insan mekansal dünyayı kendi egemenliğinde görür.Konut mekanı kişinin hayatına göre şekillenir.Modern kültürde konutsal mahremiyet artık utanılacak bir geri çekilme olmaktan çıkmıştır.Mekan sahibinin zaman,mekan,ışık,hava ve ısıyı özgürce elde edebilmesi güvence altına alınmıştır.
Schindler,Semper'in teorilerinden etkilenmiştir.Semper duvarı mekan yaratan bir  strüktür olarak ele almıştır.August Schmarsow'a göre mekan algısı ve mekansal imaj bizi mekansal tasarımlar yapmaya zorlar.Mimar mekan tasarımcısıdır.
Schindlere göre mimarlık akademileri herhangi bir stili taklit etmeyi öğretebilir ama mimarlığın gerçekte ne olduğunu hissettirmez.
Schindler'in beşinci seminerine göre bir mimar insanların ihtiyaçlarını bilmelidir.Sadece bugünün değil gelecekteki ihtiyaçlarını da bilmelidir.Mimarın asıl uğraşı insanın yaşamına biçim vermektir.
Sullivan'ın sloganı olan 'form işlevi izler' sözü, Schindler'e göre ise 'form ruh katılan işlevi izler' olmuştur.
Otto Wagnere göre işlevleri farklı olan binaların cepheleri de farklı olmalıdır.
Schindler,FL wrightın mimarlığını tanımlarken şunları söyler: ''onun yapıları anlamlı şekiller ve ilişkilerden oluşan mekan formlarından oluşur.''
Schindler 1917 yılında FL Wright ile çalışmaya başlamıştır.Wrighta yazdığı mektubunda kendisinin Otto Wagner'in öğrencisi olduğunu ve kendisiyle çalışmak istediğini belirtmiştir.1917 yılındaki Tokyo İmperial Hotel yapısında beraber çalışmaya başlamışlardır.
Schindler 1922 yılına kadar Wrightın ofisinde çalışdıktan sonra Californiaya gelmiştir.Burada İrvin Gill ile tanışırlar.Gill,wrightla beraber Sullivan ofisinde yetişmiş bir mimardır.Gill,schindlerin kendi için tasarladığı bir konut projesinde schindler ile çalışmıştır.Bu konutta geceve gündüz mekanları birbirinden ayrılmamıştır.Mekanlar arasında bir hiyerarşi  ve herhangi bir sirkülasyon sistemi yoktur.Schindler tasarladığı konutu anlattığı bir makalesinde şunları söyler: ''Odalarımız bahçe seviyesine yakındır ve bahçe evin bir parçasıdır.İç mekan ile dış mekan arasındaki ayrım belirsizdir.Duvarlar:az,ince ve yeri değişebilir niteliktedir.Her bireyin özel bir odası vardır.Açık mekanlarda uyunabilir.Çalışma ve oyun-eğlence mekanları bahçe ile bütünleşiktir.Schindler bu yapıda kamp çadırı metaforunu kullanmıştır.Kamp çadırının özellikleri:1.korunaklı bir mekan 2.açık bir manzara 3.kamp ateşi 4.çatı


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder